tiistai 10. kesäkuuta 2014

Kesäkukkaistutukset tähtisilmästä ja koristebataatista

Kuten jo aiemmin valittelin, en tänä keväänä ja kesänä ole innostunut puutarhahommista. Siihen nähden että viimeiset vajaat kymmenen vuotta olen ollut suorastaan fanaattinen puutarhuri, nyt olen vajonnut keskimääräisen omakotitalonomistajan puutarhanharrastustason alapuolelle. Tilanteen säälittävyydestä kertoo se, että mieheni kitki viime viikolla yhden kukkapenkin – tätä ei ole tapahtunut koskaan aikaisemmin.

Nyt on kuitenkin muutama kesäkukka kotiin tuotu ja porraspielen paraatiruukkuihin istutettu.


Valitsin istutukseen lilaa tähtisilmää ja koristebataattia. Tähtisilmiä minulla on ollut ennenkin, ja kokemukseni niistä on, että loppukesää kohti niiden kukinta alkaa hiipua. Jos joku tietää vinkata, miten tähtisilmää kannattaa hoitaa runsaan ja pitkän kukinnan varmistamiseksi, olen vinkistä kiitollinen. Pitääkö niitä esimerkiksi lannoittaa oikein ronskilla kädellä? Miten on kuivuuden sieto?


Koristebataatti on uusi tuttavuus. Olen kyllä hiplannut niitä puutarhoilla aiemminkin, mutta nyt vasta ostin. Mielestäni tuo herkänlila tähtisilmä on dramaattisen tummanvioletin bataatin kanssa moderni ja sävähdyttävä yhdistelmä.

Bataatista minulle kerrottiin Hakanpään puutarhalla, että se kasvaa suureksi, jos multatilaa on paljon. Minulla on tapana istuttaa kesäkukat melko tiheään, joten bataatilla ei ole tilaa vallan mahdottomasti röyhähtää. Minua neuvottiin, että tässä tapauksessa kastella pitää usein. Nähtäväksi jää miten me bataatin kanssa tulemme toimeen.


Sisääntulon ilme raikastui mukavasti nyt kun istutukset ovat paikoillaan. Korkeisiin ruukkuihin kävisivät mukavasti myös roikkuvat kasvit, mutta minusta on ollut hauska tehdä myös sellaisia kukka-asetelmia, joissa kukat ovat ikään kuin töyhtö korkean ruukun päällä. Varsinkin tähtisilmät saavat vähän vielä rehevöityä ennen kuin asetelmat ovat kauneimmillaan.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jäikö jotain mielen päälle? Sano se täällä!